#analize

Scorul de calitate Facebook

emc2Pe 11 februarie Facebook a anuntat si el un scor de calitate. Anuntul oficial este aici. Este o incercare de stabilire a unor criterii prin care se ofera o nota anunturilor tale pe Facebook dar din punctul meu de vedere nu este si o reusita. Este un prim pas dar Facebook mai trebuie sa faca multi altii.

De ce cred ca este doar o incercare?

1. Factorii care influenteaza scorul de calitate nu sunt clari

Chiar spre ambiguu. Cum pot eu sa am un anunt cat mai relevant? Facebook spune prin engagment-ul ad-ului si feedback-ul negativ pe care il primesc. Ok, engagement, are logica, pentru page post engagment si alte ad-uri in care promovezi lucruri within Facebook. Argumentul engagement-ului pica atunci cand avem anunturi de tip clicks to website cu afisare in right hand side. Acolo nu ai cum sa interactionezi (Facebook engagment) cu userii. Ei parasesc platforma si Facebook nu mai stie nimic despre acel user. Ramane feedback-ul, nu? Dar ai doar feedback-ul negativ din pacate. Cei care convertesc, nu conteaza vreun pic?

2. Exista factori care pot influenta scorul de calitate dar nu sunt mentionati

a. CTR

Poate unul din cei mai importanti factori cand vine vorba de relevanta (despre care tot vorbesc ei in articol). Dupa ce am citit articolul am cautat pe pagina “CTR” “click through” si nimic. Un pic dezamagitor

b. Conversions/actions

Exista modalitati de monitorizare a performantei campaniei. Si cand spun performanta spun mai mult decat relevanta. Avem coloana de Results (page likes, clicks to website, post engagments, app installs, conversions, etc). De ce acesti factori care vorbesc foarte mult despre performanta si relevanta nu sunt luati in calcul. Rezultatele nu sunt… relevante?

c. Audienta targetata

E aproape un adevar general valabil. O audienta foarte bine segmentata, o nisa specifica in marea audienta Facebook iti poate aduce super rezultate. Ca sa nu mai vorbim de relevanta. De ce audienta targetata nu este un factor in stabilirea scorului de calitate (macar cel initial)? Sau se recomanda targetarea unui segment de public foarte relevant de 18-65, all sexes, all country? :)

3. Segmentarea calcularii scorului de calitate in functie de tipul anuntului

Spre deosebire de alte platforme de advertising, Facebook a inovat in ceea ce priveste tipurile de anunturi si rezultatele diferite pe care le aduce fiecare din acest tip de anunt. De ce nu exista un calcul diferit pentru fiecare tip de anunt daca fiecare are un alt rezultat?

Concluziile sunt doua. Nu ma asteptam la o formula exacta, nu e cazul; nici AdWords nu are o formula exacta dar este totusi mai aproape de un scenariu logic prin care un specialist poate sa isi optimizeze campania. Acest scor de calitate este mai degraba un semnal pe care Facebook vrea sa il transmita decat un lucru de facto. Facebook vrea sa intre si el in discutia legata de relevanta. Vrea si de aici o felie :)

Sursa foto.

Read More

#analize

Oportunitatea de a fi primul

Sau first mover advantage. Este esentiala in marketing si pentru market share-ul pe care o companie il poate obtine. Nu este foarte costisitor dar implica riscul de a nu reusit. That’s all :)

Ce inseamna first mover advantage? Sa fii primul care face un lucru, care vine cu un concept diferit, care ataca un nou canal de comunicare, care vine in fata consumatorilor cu altceva fata de tot ceea ce are concurenta.

In termeni legati de business si management first mover advantage se mai poate traduce in primul care inoveaza, care aduce pe piata o tehnologie complet noua, o reteta diferita, un produs nou, care foloseste altfel resursele. Aici sunt multe exemple din domenii precum pharma (licenta pe un medicament), pe piata de smartphone-uri cu patent pe diverse tehnologii (in iPhone exista componente produse de Samsung) si exemplele pot continua. Totusi, sa revenim la conceptul de first mover advantage in marketing si comunicare.

De ce este bine sa fii primul care face altceva/altfel?

Pentru vizibilitate. In primul rand. Si cand zic vizibilitate spun shareabilitate, PR pe site-uri de profil – poate chiar si in offline, buzz, word of mouth, tot ce tine de diseminarea continutului cu un cost extrem de mic de promovare. Inovatia, lucrul nou, este foarte usor transformat intr-o stire; asadar transforma ceea ce faci intr-o stire de interes (de la local la global).

Pentru market share. Toata lumea vrea sa fie early adopter. Sau mai bine zis, nimeni nu vrea sa fie late bloomer. Cu totii vrem sa fim primii care avem o tehnologie noua, un produs nou sau chiar au vazut un concept nou de marketing. Dai share la o campanie foarte bine facuta, in care agentia spune ca si-a indeplinit obiectivele (poate chiar le-a depasit) sau la un concept cu totul nou (care poate nu are cele mai bune rezultate)? Varianta a doua, nu? Bineinteles, pentru ca noul prinde mereu. Unul din argumentele pentru care oamenii cumpara produse/servicii/emotii este legat si de ideea de noutate/altceva fata de tot ce e pana atunci in piata.

Pentru pozitionarea in piata.

Argumentul suprem. Brandul acela a fost primul care a facut asta. Nu i se poate lua meritul. Ramane intiparit in istoria pietii respective ca acel brand a fost primul care a facut acel lucru si competitorii doar l-au urmat. Si acum sunt branduri care beneficiaza de o mare parte a pietii respective pentru ca au fost primii care au facut acel lucru.

Pentru identificarea cu produsul.

Daca va intreb un suc pe baza de cola, la ce va ganditi? Pepsi? American Cola :) ? Da, Coca-Cola. Inovatia pe un produs, idee, concept poate crea un avantaj concurential pe care competitorii tai nu il pot ajunge nici in 100 de ani.

Totusi, incercarea de a fi primul nu garanteaza si succesul. In ultimul timp, mai ales in ceea ce priveste tehnologia, a inceput o lupta interminabila pe tehnologii si concepte ale primului. Cu totii isi asuma pozitia de prim-brand care face X lucru. Sau explozia de startup-uri care toate spune ca aduc noutatea in viata ta.

Nu este de ajuns sa inventezi scaunul cu 5 picioare si sa spui ca esti primul care face asta. Trebuie sa ai un produs/concept creativ nou care aduce inovatie si beneficii pentru consumatorul final si, foarte important, sa comunici acest lucru. Sunt X exemple de produse noi furate de competitie din cauza faptului ca nu au fost comunicate la timp de cei care le-au inventat. A, da, si de inca un lucru, foarte important. CURAJ. Curajul sa spui DA la o idee / concept creativ altfel.

Mai multe despre first mover advantage aici, aici si aici.

Sursa foto.

Read More

#analize

5 lucruri noi pe care mi le doream de la AdWords Editor

adwords editorA venit un nou update la AdWords Editor. De data aceasta ceva mai mare, profund, de fond s-ar zice. S-a schimbat cu totul interfata, multe lucruri noi, multe modificari de substanta si de cum se intampla lucrurile acum. Toate informatiile despre update le gasiti aici.

Totusi, la download-ul noului AdWords Editor ma asteptam la cateva lucruri noi, pe care mi le doream de foarte mult timp, dar care nu s-au intamplat.

1. Shared library – liste de remarketing

Da, acum ai shared library in AdWords editor, dar doar pentru sitelinks si bid strategies.

2. Bulk locations

Si aici ar fi fost de asteptat sa adauge aceasta functie. Economisesti foarte mult timp daca poti urca bulk o lista de judete sa zicem. Dar se pare ca mai avem de asteptat pentru aceasta functie.

3. + broad modifier match

Pe langa broad, phrase si exact match as fi asteptat si aceasta optiune pentru lista de cuvinte cheie. Din pacate mai avem de asteptat si in acest caz.

4. Campaign negative keywords & placements

Desi poti adauga foarte repede o lista de negative (placements / keywords) pe fiecare campanie ar fi fost bine sa includa in shared library si aceste doua optiuni, pentru o mai buna privire de ansamblu asupra intregului cont.

5. Video Campaigns

Da, este ceva cu adevarat ceva hard core, ar fi trebui integrata o noua platforma de advertising (pentru ca oricum video campaigns sunt seaprate) dar ar fi fost extraordinar sa includa optiunea de video campaign settings in cadrul AdWords Editor. Sa poti construi si edita foarte usor campaniile video din AdWords Editor ar fi dus la o crestere a investiilor in acest canal de promovare.

Speranta moare ultima si sper ca macar una din aceste 5 lucruri sa fie inclusa in viitorul update pentru AdWords Editor. Pana atunci, sa ne multumim cu ce avem :)

Read More

analize

Comunicare in house vs. externalizare

O problema des intalnita la multe IMM-uri. Vrem sa comunicam pe social media, avem si un blog dar nu stim ce sa facem; sa luam un om in house, sa externalizam (fie catre o agentie sau un freelancer) sau sa ne ocupam noi de comunicare.

Sfatul meu este sa luati un om de comunicare in house. Desi la prima vedere nu pare profitabil, nu vedeti imediat un ROI pentru o astfel de investitie, pe termen lung poate aduce foarte multe beneficii. (more…)

Read More