Oportunitatea de a fi primul

Sau first mover advantage. Este esentiala in marketing si pentru market share-ul pe care o companie il poate obtine. Nu este foarte costisitor dar implica riscul de a nu reusit. That’s all :)

Ce inseamna first mover advantage? Sa fii primul care face un lucru, care vine cu un concept diferit, care ataca un nou canal de comunicare, care vine in fata consumatorilor cu altceva fata de tot ceea ce are concurenta.

In termeni legati de business si management first mover advantage se mai poate traduce in primul care inoveaza, care aduce pe piata o tehnologie complet noua, o reteta diferita, un produs nou, care foloseste altfel resursele. Aici sunt multe exemple din domenii precum pharma (licenta pe un medicament), pe piata de smartphone-uri cu patent pe diverse tehnologii (in iPhone exista componente produse de Samsung) si exemplele pot continua. Totusi, sa revenim la conceptul de first mover advantage in marketing si comunicare.

De ce este bine sa fii primul care face altceva/altfel?

Pentru vizibilitate. In primul rand. Si cand zic vizibilitate spun shareabilitate, PR pe site-uri de profil – poate chiar si in offline, buzz, word of mouth, tot ce tine de diseminarea continutului cu un cost extrem de mic de promovare. Inovatia, lucrul nou, este foarte usor transformat intr-o stire; asadar transforma ceea ce faci intr-o stire de interes (de la local la global).

Pentru market share. Toata lumea vrea sa fie early adopter. Sau mai bine zis, nimeni nu vrea sa fie late bloomer. Cu totii vrem sa fim primii care avem o tehnologie noua, un produs nou sau chiar au vazut un concept nou de marketing. Dai share la o campanie foarte bine facuta, in care agentia spune ca si-a indeplinit obiectivele (poate chiar le-a depasit) sau la un concept cu totul nou (care poate nu are cele mai bune rezultate)? Varianta a doua, nu? Bineinteles, pentru ca noul prinde mereu. Unul din argumentele pentru care oamenii cumpara produse/servicii/emotii este legat si de ideea de noutate/altceva fata de tot ce e pana atunci in piata.

Pentru pozitionarea in piata.

Argumentul suprem. Brandul acela a fost primul care a facut asta. Nu i se poate lua meritul. Ramane intiparit in istoria pietii respective ca acel brand a fost primul care a facut acel lucru si competitorii doar l-au urmat. Si acum sunt branduri care beneficiaza de o mare parte a pietii respective pentru ca au fost primii care au facut acel lucru.

Pentru identificarea cu produsul.

Daca va intreb un suc pe baza de cola, la ce va ganditi? Pepsi? American Cola :) ? Da, Coca-Cola. Inovatia pe un produs, idee, concept poate crea un avantaj concurential pe care competitorii tai nu il pot ajunge nici in 100 de ani.

Totusi, incercarea de a fi primul nu garanteaza si succesul. In ultimul timp, mai ales in ceea ce priveste tehnologia, a inceput o lupta interminabila pe tehnologii si concepte ale primului. Cu totii isi asuma pozitia de prim-brand care face X lucru. Sau explozia de startup-uri care toate spune ca aduc noutatea in viata ta.

Nu este de ajuns sa inventezi scaunul cu 5 picioare si sa spui ca esti primul care face asta. Trebuie sa ai un produs/concept creativ nou care aduce inovatie si beneficii pentru consumatorul final si, foarte important, sa comunici acest lucru. Sunt X exemple de produse noi furate de competitie din cauza faptului ca nu au fost comunicate la timp de cei care le-au inventat. A, da, si de inca un lucru, foarte important. CURAJ. Curajul sa spui DA la o idee / concept creativ altfel.

Mai multe despre first mover advantage aici, aici si aici.

Sursa foto.

Pseudo Identitatea Vizuala ANAF – Despre Forme Fara Fond

Revolta mare in newsfeed-ul meu de Facebook saptamana trecuta. Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si-a schimbat identitatea vizuala si pentru noua imagine a platit 1.5 milioane de Euro. Pe langa identitatea vizuala ANAF au fost construite noi identitati si pentru toate directiile ce vor fi in subordinea ANAF.

ANAFOk. E mult, e incorect, e gresit. Si totusi, nu suma de bani este problema mea cea mai mare (chiar daca e foarte mult pentru ceea ce au facut). Ci ma degraba problema de fond; Continue…

Final de Poveste: Online Marketing Academy, editia a IIa

Daca acum trei ani erau putini cei care stiau ce inseamna Google AdWords, si mai putini ce inseamna search engine marketing si doar catorva li se aprindea un beculet cand vorbeai de pay per click marketing acum situatia s-a schimbat extrem de mult. M-am bucurat sa vad atat la studentii din Iasi cat si la cei din Timisoara sau Bucuresti, nu Budapesta, nu Budapesta, nu Budapesta, nu Budapesta ca au deja cateva notiuni de baza despre search engine marketing. M-am bucurat mai mult sa vad interesul lor in ceea ce priveste o campanie Google AdWords, cum functioneaza sistemul de licitatie si multe alte intrebari la care pana atunci nici nu ma gandisem. M-am bucurat foarte mult sa vad ca PPC-ul este un acum domeniu sexy. :) Continue…

Comunicare in house vs. externalizare

O problema des intalnita la multe IMM-uri. Vrem sa comunicam pe social media, avem si un blog dar nu stim ce sa facem; sa luam un om in house, sa externalizam (fie catre o agentie sau un freelancer) sau sa ne ocupam noi de comunicare.

Sfatul meu este sa luati un om de comunicare in house. Desi la prima vedere nu pare profitabil, nu vedeti imediat un ROI pentru o astfel de investitie, pe termen lung poate aduce foarte multe beneficii. Continue…

Ai un local. Cum il promovezi in online?

Promoveaza-ti restaurantul in onlineTocmai ai deschis un restaurant in Bucuresti. E frumos, e visul oricaruia (cel putin al meu sigur este) dar ce faci pentru a aduce clienti noi in restaurantul tau?

Ai folosit nemuritoarele flayere, ai meniul zilei & happy hours dar parca nu vine chiar asa multa lume in locatia ta. Urmatorul pas e logic (asta daca nu l-ai facut de la inceput) – treci pe online.

Iti faci un site, o pagina de Facebook si poate un cont de Twitter. E de ajuns? Ce faci cu ele? Hai sa o luam punct cu punct. Continue…