Posted on 1 Comment

Viralitate – definitii, explicatii si opinii

Viralitatea – definitii

Conceptul de viralitate vine din medicina; virusul este un agent patogen ce are in componenta un genom viral. Componentul viral al virusului inlesneste transmisibilitatea virusului catre alte medii.

Conceptul de viralitate a fost adoptat si in comunicare si marketing pentru a defini fenomenul de marketing (marketing viral) ce faciliteaza si incurajeaza ca oamenii sa distribuie un mesaj catre altii. Astfel, virusul reprezinta mesajul ce se doreste propagat impachetat intr-un genom viral, generic prezentat drept viralitate, pentru a inlesni transmisibilitatea mesajului.

Viralitate, viral, marketing viral

Ca se fac multe greseli cand vorbesti de viralitate o stim cu totii. Ca usor, usor greselile sunt tot mai mari trecem cu vederea. Si nu e neaparat bine. In primul rand, viral este un adjectiv. Nu facem un viral ci facem mai degraba un spot viral. In al doilea rand, nu poti stigmatiza inca din faza de strategie ca in mixul tau de marketing vei face si un ceva viral. Da bine la client, toata lumea vrea sa fie in trend. Dar marketingul viral chiar daca iti poate aduce rezultate spectaculoase atat in planul imaginii cat si in vanzari nu este o arma ce poate fi controlata.

Marketingul viral se bazeaza tocmai pe optiunea utilizatorului/persoanei care este atinsa de mesaj sa dea mai departe. Conceptul viral poate inlesni sansele ca acel utilizator sa dea mai departe mesajul dar nu poti avea o certitudine ca va actiona in consecinta. Decizia de a da mai departe este a lui. Si nu te poti baza pe subiectivitatea lui, nu?

Anonimat, Viralitate, Buzz

Cam acesta este parcursul unei campanii virale. O idee noua, necunoscuta inca publicului larg prin viralitate capata mari cote de awareness. La fel ca in cazul tehnicii bulgarului de zapada, prin tehnica one to many materialul viral se raspandeste la cat mai multi oameni. Pentru ca materialul sa aiba o rata cat mai mare de difuzare trebuie gandita inca de la inceput mediul in care diseminezi materialul pentru inceput si catre ce public trebuie comunicat. De multe ori, un influnecer pe un domeniu nisat iti poate aduce rezultate mult mai bune in comunitatea sa decat un influencer generalist ce promoveaza de la masini la pachete de refinantare si produse de cosmetica.

Dupa ce subiectul capata o oarecare notorietatea prin viralitate urmeaza buzzul din jurul materialului viral. Unul din obiectivele viralului este de a acumula cat mai mult earned media, polemici si discutii pe canale cat mai variate.

Ce trebuie sa ai pentru a creste viralitatea

Neaparat o controversa. E bine si cu sexul, cu ceva funny sau un copy bun dar neaparat sa aiba o controversa. In spatele materialului viral trebuie sa exite o polemica pe o tema din societate. Trebuie neaparat sa aleaga o categorie; fie alba, fie neagra. Intr-un viral nu e loc de gri.

Ca sa aiba un succes cat mai mare materialul poate fi indreptat in primul rand catre haterii dintr-un anumit domeniu. Ei sunt de obicei persoanele care raspund cel mai repede, care pot isca o intreaga controversa pe o tema data si iti pot promova gratuit materialul; doar pentru ca ei nu sunt de acord cu el. Nu conteaza ca te injura, importanta este preluarea materialului de catre ei.

Ce nu este viral

Viralul nu il poti controla. Nu il poti controla dupa ce a iesit din productie –nu poti spune ca este sau nu un viral- nu il poti controla in ceea ce priveste diseminarea lui si mai ales nu poti avea nicio certitudine in ceea ce priveste reactiile.

Ce-I drept, poti crea premisele pentru ca materialul tau sa poata deveni un viral prin continutul sau, poti crea o strategie de diseminare pentru inceput dar nu mai mult. Asa sunt multi zmei care spun sus si tare ca au facut un viral dar viralul e doar in mintea lor.b

Ce este viral

wheels of viral marketing

Materialul viral, viralizarea si marketingul viral nu sunt doar niste concepte ce tin doar de departamentul de creatie. Un material viral si intreaga strategie din spatele promovarii sale nu trebuie sa se axeze doar pe ideea din material. Este o inlantuire de factori care pot aduce rezultate intregii campanii. Eu am gasit 15 factori care contribuie la succesul unei campanii de marketing viral – cu siguranta sunt mai multi.

Concluzie virala

Concluzia cu viralul, viralitatea si marketingul viral este ca nu poti avea nicio certitudine. Nu poti stii daca viralul facut de tine va avea succes, daca va fi adoptat de comunitatea ta si mai ales daca va fi diseminat de publicul tinta pe care tu il doresti. Marketingul viral trebuie sa fie doar o componenta din strategia de promovare a unui produs, partea mai jucausa a comunicarii produsului catre publicurile tinta vizate.

Update: Un infografic in care gasesti toata informatia necesara despre ce este viralitatea din mediul online.

Posted on 1 Comment

Strategia de continut pe Facebook si siteurile de reduceri

Mai nou social commerce-ul a inceput sa prinda din ce in ce mai multa putere. S-commerceul a prins si la noi, au inceput sa apara tot mai multe siteuri de reduceri, tot mai multi vanatori de reduceri si nu in ultimul rand agregatoarele de reduceri. Toate aceste trei componente fac ca social commerceul romanesc sa creasca de la zi la zi: mai multe reduceri, mai multe vauchere cumparate, mai multe businessuri care vor sa intre si ei in aceasta hora a reducerilor.

Si totusi, avand in vedere ca sunt din ce in ce mai multe s-commerceuri cum se promoveaza acestea? Cum incearca sa se diferentieze de ceilalti? Cum aduc trafic pe siteul lor de reduceri? Pai avem Google Adwords Search si Display, bannere pe siteuri partenere, direct marketing la greu si bineinteles prezenta pe social media si mai ales Facebook.Social Commerce

Majoritatea siteurilor de reduceri au pagini pe Facebook cu mii de likeuri, multe dintre ele fiind adunate in urma unor concursuri in care ti se promitea marea cu sarea pentru un like, desi asta contravine politicii Facebook. Bun, ai adunat mii de likeuri, mii de utilizatori pe pagina ta, dar ce faci cu ei mai apoi?

Majoritatea paginilor de acest tip continua sa isi promoveze strict reducerile pe care le au si pe site. Nimic mai mult. Reducere de x la suta pentru o ora la spa, doar y ron o vacanta de neuitat la Sinaia, un interior gratuit la spalatoria auto z.

Nu exista o strategie de continut coerenta. Nu exista alte posturi user friendly in care sa incerci sa agregi comunitatea in jurul siteului tau de reduceri. Daca ai intr-o zi o reducere la spa, de ce nu poti vorbi intr-unul, doua posturi despre beneficiile pe care o sedinta de spa le aduce organismului? De ce nu adaugi poze cu femei fericite si relaxate cu pietre pe spatele lor? Si abia mai apoi, dupa ce ai obisnuit publicul si ai creat asteptari sa vii cu reducerea de pe siteul tau. E atat de dificil oare?

Facebook poate forma comunitati in jurul unui brand, fie el si un site de reduceri. Pe Facebook este o relatie de give and take. Nu poti sa fii doar un buletin informativ sau sa fii mereu cu gandul doar la conversia ta. Daca vrei sa fii aici trebuie sa incerci sa construiesti o comunitate, sa le oferi utilizatorilor ceva in schimb nu doar reducerea ta.

Unul din obiectivele pe care trebuie sa le ai in ceea ce priveste prezenta in social media este legata de earned media. Nu doar sa aduni likeuri cu Facebook Ads si premii tentante. Asta nu e viralitate, nu e social media. Oamenii ar trebui sa shareuiasca, sa dea likeuri si comentarii la posturile tale. Nu este sanatos sa ai ca singur obiectiv sa dea click pe linkul tau si sa ajunga pe site. Asta poti face si prin intermediul Google Adwords. Atunci care-i diferenta?