
Suntem în postul Sfintei Mării și m-am gândit că ar fi un bun moment în care să vorbesc despre relația dintre PPC și Dumnezeu. Nu, nu voi spune că trebuie să ții tot postul Paștelui pentru a avea o rată de conversie cât mai bună și nici despre cât de important este să faci campanii cu frică de Dumnezeu. Ci despre locul în care campaniile de performance media pe care le faci pentru clienții tăi și segmentul de public care este creștin declarat și vizitează proactiv site-uri religioase se întâlnesc.
Imaginația este limitată la nivel simțului comun al fiecărui om; la fel stă și în cazul campaniilor de perfromance făcute de specialiști. La fiecare brief care implică display (Facebook Ads, Google AdWords Display, etc.) te gândești la un segment de audiență destul de elitist sau, coborând la nivelul maselor mergi pe site-uri de știri sau cancan-uri așteptând să găsești Dorei interesați de produsul tău. Cu toate acestea, un segment de public tot mai larg este destul de puțin marketat la adevărata lui valoare: publicul creștin. Acei creștini adevărați, proactivi -cum am încercat să îi descriu în titlu pentru a-ți atrage atenția. Sunt acei utilizatori care caută învățătura creștină, vor să citească articole despre creștinism, dogme și pilde, au un grad mai mare sau și mai mare de tradiționalism și (din ce poți vedea pe paginile de Facebook la nivel de comentarii) au o educație limitată în ceea ce privește online-ul.
Și totuși, toate aceste caracteristici reprezintă un drum închis sau o oportunitate pentru marketeer-ul din tine? Deși dogma creștină nu promovează consumerismul au și ei nevoie de produse și servicii la fel ca majoritatea, nu? Care sunt nevoile celor care au dat like la pagina ‘Aresenie Boca – Omul lui Dumnezeu’, ‘Mănăstirea Prislop’, vizitează site-uri precum ‘calendarulortodox.ro’ sau au un cont în ‘crestinortodox.ro’? Acest segment de audiență poate reprezenta șansa ta de a dezvolta o campanie de display (campanii pe care mulți marketeeri le evit pe motiv că ‘nu aduc rezultate) controlată, către un public omogen care împarte nevoi spirituale comune și au interese comune. Pentru o campanie de display este cel mai bune scenariu posibil. Audiență pre-segmentată, proactivă, care își arată clar interesele. Tot ce mai trebuie să faci este să găsești produsele potrivite pentru acest segment de public.
De ce tip de produse/servicii are nevoie acest segment de public?
Trecem peste tot ce înseamnă nivel 1 și 2 din piramida lui Maslow, urcăm direct la nivelul 3, nivelul legat de apartenența la un grup și tot ce ține de acest grup de interese: cărți religioase, de rugăciuni, icoane, articole religioase, etc. Toate acestea identifică grupul și ele sunt mai mult decât necesare unui utilizator care este în acest segment de audiență.
Urcând la nivelul de stimă și respect din partea celorlalți poți merge pe produse ceva mai scumpe, pe sejur la locurile sfinte din Israel de exemplu sau pelerinaje interne.
Ultimul nivel, cel de dezvoltare de sine ar trebui din punctul meu de vedere să nu fie atins, mai ales în cazul acesta, în care matricea inițială targetată este spiritualitatea.
Pe lângă aceste produse/servicii care sunt nevoi evidente, mai există și alte nevoi și produse laterale. Plecând de la prejudecata că acest segment de public este unul +40 în proporție de 80% (evident, mereu Pareto) putem considera că au nevoie poate și de ceva produse pharma, cooking, asigurări de viață, pensii private, dentiști, vacanțe la Căciulata (aproape de Cozia, de exemplu) sau turism viticol (de ce nu? doar e sângele Domnului). De asemenea, aici este și un segment care este conformist și respectă regulile jocului. Deci ar merge antivirus (mergând pe pericolul la care ești expus dacă nu ai), licențe de Office sau bilete de tren (mi-aș forța prea tare imaginația să văd un banner de la CFR dar un banner de la companiile private de transport pe căi ferate aș putea să văd).
Cum poți targeta aceste segmente?
Facebook, prin like-uri și interese. Google Search, pe căutări mai mult sau mai puțin generale ce țin de religie, evenimente religioase sau sfinți. Google Display, targetând contextual (pe cuvinte cheie ce țin de religie și divinitate) sau indicând exact placement-urile (pe care le poți găsi în Placement Tool).
La următoarea categorie de produse sau servicii pe care o promovezi gândește-te și la creștini. Și nu orice tip de creștini, ci creștinii proactivi. Au nevoie, idealuri, dorințe pe care tu i le poți oferi. Win-win situation. Nimic neintruziv, nimic lipsit de etică.
DISCLAIMER.
Acest articol NU este un pamflet și nici NU încearcă să schimbe valorile, credințele sau opiniile celor care se pot afla în publicul țintă descris mai sus și NU are nici un caracter peiorativ, zeflemitor sau defăimător. Este dreptul fiecăruia la alegerea religiei, setului de valori care să îi călăuzească destinul și comportamentului în mediul online (site-uri pe care să le viziteze, pagini la care să dea like, distribuirea de conținut, comunități din care să facă parte). Acest articol reprezintă o analiză a acestui segment de audiență și oportunitățile de câștig reciproc între utilizator din acest public țintă și advertiser.
Sincer niciodata nu m-am gandit ca s-ar putea ajunge pana la cele sfinte :)) Foarte tare idee !!