Posted on 1 Comment

Cum comunici pe social media?

Anul trecut a avut loc o explozie de joburi in social media. Tot mai multe companii au internalizat comunicarea pe acest mediu pentru ca si-au tot diversificat canalele de comunicare pe aceste medii. Pana aici totul este bine si frumos.

Social Media ManagerComunicarea pe social media trebuie sa ia forma organizatiei pentru care comunici. Trebuie sa adaptezi tonul de comunicare potrivit specificului organizatiei si sa transimiti informatiile importante din si despre companie. Totusi, in cele mai multe cazuri, comunicarea pe social media a organizatiilor se identifica mai degraba cu cel care este asignat sa comunice. Nu este dezvoltata directia de comunicare a organizatiei si de multe ori unele pagini ale companiilor seamana mai mult cu un profil personal de Facebook sau Twitter.

Si uite asa am identificat mai multe tipologii de comunicare pe social media, in functie de cine comunica pe pagina organizatiei.

1. Optimistul incurabil

Aceasta tipologie foloseste cuvinte cheie precum “fain”, “dragilor”, “frumosilor” in aproape orice status. Traieste intr-o lume paralela si nu crede in stiri negative. Orice stire, orice informatie este pozitiva. Si daca totusi se intampla ceva grav prefera sa o ignore. Publicul tinta al acestui tip de comunicare pe social media nu este publicul organizatiei; mai degraba femeile, ONG-istii si orice alta persoana hiperemotionala.

2. Romenglezul

Este genul de persoana care crede ca orice public este din mediul urban, studii superioare si venituri medii spre mari. Foloseste in exces barbarismele si comunica in romengleza. Ii place ceea ce face compania la care lucreaza, de multe ori pica in pacatul jargonului si foloseste multe insight jokes. Si aici se ignora publicul catre care trebuie sa se comunice; publicul tinta este reprezentat de colegi si poate specialisti din acelasi domeniu.

3. Gura targului

Comunica de cele mai multe ori pentru start-upuri nisate, destul de tehnice si pentru ca nu intelege in totalitate domeniul prefer sa comunice mai lejer, conex domeniului in care activeaza organizatia. Spune pe bune, pe limba tuturor; nu pentru ca asa vrea sa comunice insa si el/ea este in etapa de familiarizare cu subiectul. Aici publicul tinta este mult mai mare: comunica spre mase si reuseste sa-i atraga si pe cei interesati de domeniul de activitate al organizatiei.

4. Degete de lemn

Acest tip de comunicare este intalnit mai ales la organizatiile mari, unde rigorile in comunicare sunt mai accentuate. Specialistul in social media/community managerul fie doar executa fie nu are curajul/autoritatea necesara pentru a comunica ceva mai lejer, mai social media. Asa ca se multumeste sa publice comunicatele de presa, stirile si aparitiile in media a organizatiei. Publicul tinta pentru acest tip de comunicare este reprezentat de angajatii companiei si mai ales de catre sefii acesteia. Comunica pentru a multumi managmentul nu pentru a crea o comunitate in social media. Sfatul meu, mai bine fac un grup pe Facebook sau un Yahoo Group.

5. Profilul de Facebook

Ultima tipologie este reprezentata de “profilul de Facebook”. Cel asignat pentru comunicarea organizatiei pe social media scrie ca si cum ar posta pe profilul personal de Facebook. Este total paralel cu domeniul in care activeaza compania si ignora orice stire despre organizatiei. Acesta posteaza melodii, bancuri sau linkuri de pe 9GAG. Nu vrea sa aduca un plus valoare prin comunicarea pe mediul social ci doar sa adune likeuri. Cat mai multe likeuri! Publicul tinta al acestui tip de comunicare este reprezentat de prietenii celui care comunica pe social media. Doar ei intre ei. 🙂

Cam acestea ar fi tipurile de comunicare intalnite in social media zilelor noastre. Mai e mult pana departe insa si acesta este un inceput. Cu timpul se vor mai cerne si comunicarea pe mediile sociale va fi coerenta si determinata de o strategie de continut prealabila.

Eu sunt 

Performance Manager @Kubis Interactive / 5 ani de experiență în marketing online și pay per click marketing.
Am investit bugete de peste 1 milion de euro în campanii PPC, pentru aproximativ 150 de clienți din peste 100 de domenii diferite de activitate

1 thought on “Cum comunici pe social media?

  1. Cu permisiunea ta, as adauga si spamerul- cei care comunica exclusiv despre produsele, serviciile companient, nereusind sa creeze un content valid pentru utilizatori.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *