Guest post de Cornel Coman, Junior PPC Specialist @ Webdigital
Eu sunt Cornel si inainte eram consumator de pay per click marketing. Si nu stiam asta. Pana cand am aplicat si am inceput internshipul la Webdigital.
Inainte sa incep acest internship credeam ca stiu cate ceva despre acest domeniu. Stiam ca AdWords este sistemul prin care poti face publicitate pe Google dar nu faceam conexiunea intre PPC si AdWords. Stiam ca Google Display Network este cea mai mare retea de publishing dar bannerele le asociam cu “vizitatorul 999999999”, virusi, porn. Stiam ca reclamele din Facebook sunt cu plata la click dar nu intelegeam cum poti promova si o pagina si un site.
Eram debusolat la inceput. Usor, usor lucrurile s-au mai luminat.
A inceput usor si putin plictisitor. Tutoriale, articole de citit, destul de multa teorie, programa de examen mi se parea ca seamana cu manualul de chimie dar usor, usor, lucrurile s-au clarificat cand am inceput sa lucrez propriu-zis pe conturi.
La inceput imi era frica sa fac vreo modificare. Un match type modificat, un bid putin marit, o virgula dintr-un anunt mi se pareau taskuri cu mult prea multa presiune. Daca fac modificarea asta si stric o campanie buna?
Dupa multe intrebari catre Denisa si Dragos de genul „pot sa modific asta?”, „ce inseamna daca vad cifrele astea?” sau „sigur e ok sa fac modificarea asta?” am capatat un pic de incredere in micile modificari pe care le fac. Dupa o saptamana mi se parea ca lucrurile nu sunt chiar asa dificile. C’mon, oricine poate face asta.
Dupa prima saptamana am primit si prima mea campanie fictiva de facut. In Excel, evident. Era pe laptopuri. Am vorbit cu Dragos despre campanie si am inceput sa o structurez, usor, usor. Cuvinte cheie, grupuri si anunturi pentru fiecare. Intr-o ora era gata. A fost floare la ureche. Dupa ce am trimis-o am primit mail in care mi se spunea sa pun o ora in calendar pentru a discuta despre campanie. A fost o ora lunga in care cam 95% din ceea ce facusem era… hai sa spunem nu tocmai bine 🙂
Spre finalul lunii, dupa multe liste de negative, destination url-uri adaugate, modificari minore de aduri si upload de bannere am primit si taskul suprem: o campanie pe bune, de la zero, pentru un client de 100 de Euro. Desi ma uitasem la zeci de campanii si brieful era destul de clar mi-a tremurat ceva mana cand am dat „save campaign”. Cu toate astea mi s-a spus ca nu am dat-o in bara foarte rau, chiar e o campanie buna, si nu spun doar eu asta. Tot in prima luna am avut parte si de cea mai mare epifanie. A trebui sa fac o plata de 2000 de lei pentru un cont. Eu trebuie sa apas pe butonul de „make a payment”? Adica sa ii ia omului din card 2000 de lei? Atunci am inteles ca toate lucrurile astea sunt pe bune, sunt cat se poate de reale. De atunci parca am inceput sa fiu si mai responsabil 🙂
Bun, in urmatoarea luna s-au mai complicat putin lucrurile. Daca la campaniile de display lucrurile au parut destul de clare, remarketing-ul mi-a dat ceva batai de cap. Sa poti sa il retargetezi doar pe Gigi care a intrat pe categoria de laptopuri sau doar pe Gigi care a intrat pe subcategoria de laptopuri HP mi se parea genial. Cand am vazut ca pot face si liste combinate si pot exclude, include sau combina listele intre ele sau ca pot targeta doar cei care au adaugat in cos am zis ca e mindfuck-ul final. Dar nu a fost asa.
Usor, usor am intrat si in campanii de Facebook. Daca mi se pareau multe segmentari posibile intr-o campanie de Display cand am vazut ce poti face pe Facebook mi-au sclipit ochii. Am stat o zi intraga jucandu-ma cu audientele si microsegmentari. Sa poti sa targetezi toti parintii cu copii de pana in 3 ani din Targu-Jiu, care sunt fani RHCP si le place Beck’s e cel putin awesome! Stiu, nu are nicio logica segmentarea dar mi se pare tare ca exista o audienta care sa aiba toate aceste 4 lucruri in comun.
Da, cam asa a fost in Webdigital in primele 3-4 luni. Mi-a placut si imi place in continuare pentru ca in fiecare zi ai un lucru nou de facut de invatat. Ma simt ca un mecanic care are in fiecare zi ceva de reparat la o masina. Sau nu. Poate ca un inginer proiectant de avioane (nu stiu daca exista) care in fiecare zi dezvolta si mai mult planul pentru viitorul super avion. Sau… nu stiu. As vrea sa pot sa spun ca ma simt ca un specialist in pay per click marketing. Dar mai am ceva mamaliga de mancat pana ajung acolo. Pana atunci sunt un mecanic, inginer in devenire care munceste de zor la proiectul sau, mai schimba o piesa, reapara alta si incearca, pe unde se poate, sa inoveze.
[…] succesul primului internship din vara ne-am gandit sa mai organizam unul, acum, la final de an. Da, vine […]