Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2010 – A fost sau n-a fost?

Desi am intrat deja in a treia luna din an, niciodata nu e prea tarziu pentru un bilant pentru anul ce tocmai a trecut, nu? Asa ca la indemnul Corei m-am gandit sa particip si eu la cercetarea inceputa in 2007 de responsabilitatesociala.ro si sa imi exprim punctul de vedere cu privire la actiunile de CSR din anul ce a trecut.

Corporate Social Responsability
sursa foto: social-media.co.uk

Inainte de a raspunde la cele patru intrebari as vrea sa motivez alegerile pe care le-am facut cu privire la ceea ce inseamna pentru mine o campanie reusita de CSR. Eu nu sunt un mare fan al actiunilor de genul reimpadurire, rechizite pentru copii defavorizati sau amenajarea de parcuri. Desi acestea vin ca o manusa pentru mentalitatea romanului – de a primi mereu ceva fara sa ofere ceva in schimb – nu cred ca sunt o solutie pe termen lung. De acord, cineva trebuie sa le faca si pe acestea, dar nu le consider campanii de succes, cu un viitor pe termen lung ci doar actiuni punctuale ce tintesc mai mult vizibilitatea companiei.

O campanie de succes trebuie sa aiba continuitate si sa implice mai mult comunitatea tintita. Educarea, schimbarea de mentalitati si atragerea atentiei asupra unei probleme cronice a societatii sunt mult mai indicate pentru o campanie de CSR. Nu trebuie sa ii dai omului direct pestele ci o undita sa pescuiasca; trebuie sa ii oferi premisele pentru o dezvoltare a sa organica si nu sa tintesti doar bunastarea temporara.

Cred ca ar avea mult mai mult de castigat companiile daca ar aplica aceasta modalitate de a face CSR. Un drum mult mai anevoios si cu mai multe obstacole insa pe termen lung rezultatele ar fi mult mai spectaculoase. Atat pentru companie cat si pentru comunitate.

Dar sa revenim la intrebari.

1. Care sunt primele 3 companii pe care le apreciezi cel mai mult pentru cum s-au implicat in societate in 2010 si de ce?

Cele mai importante trei campanii se leaga de preambulul articolului meu. In primul rand apreciez programele educationale, iar aici BCR a avut cea mai coerenta campanie in acest sens. Chiar intreaga strategie de comunicare s-a bazat pe educarea publicului (vezi Scoala de Bani). Dintre programele de CSR doua mi-au sarit in ochi: unul de antreprenoriat, START! Business, in care studentii si-au facut o afacere pilot pe care au manageriat-o timp de 3 luni si programul Finantele Mele, un program de educatie financiara pentru elevii de liceu. Deci primul loc merge catre BCR pentru ca ei au inteles cel mai bine tipul de campanie pe care pot marsa, carui public trebuie sa se adreseze. In definitiv, un client educat (mai ales daca este educat de tine) poate fi mult mai valoros pentru banca ta, nu?

Locul doi merge catre campania Vodafone O sansa pentru viata. Au identificat o problema cronica a societatii romanesti si de ceva timp incearca sa o rezolve. Usor, usor, donator cu donator. A fost una din putinele campanii de CSR care m-au scos din letargie si la chiar am actionat in consecinta. Probabil ca daca nu era campania Vodafone nu as fi donat sange pana acum. Mission accomplished!

Pe locul trei este o campanie draga mie dar la care nu vad legatura directa dintre cauza si companie; tocmai si de aceea o pomenesc abia la sfasit. Este vorba de UniCredit si al sau Cicloteque. Un proiect frumos si foarte ambitios. E greu sa schimbi mentalitatea romanului de a renunta la transportul prin oras cu masina personala in favoarea bicicletelor dar vad ca dupa cativa ani de la inceputul proiectului lucrurile au inceput usor, usor sa se schimbe. Acest proiect face parte din categoria celor la care trebuie sa ai tare multa rabdare si felicit managementul UniCredit pentru aceasta strategie. Cu toate ca in continuare nu vad legatura dintre biciclete si banci…

2. In ce masura marile companii au raspuns in 2010 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate?

Avand in vedere ca 2010 a fost anul restructurarii pentru mai toate companii, m-a bucurat faptul ca au fost atat de multe actiuni de CSR in domenii din ce in ce mai variate. Cu toate ca aceasta arma este cu doua taisuri. Pe de o parte concediezi oameni pe motiv ca profiturile s-au diminuat, pe de alta parte mentii sau cresti nivelul de implicare in campanii de CSR. Omul pe care l-ai dat afara mereu va ramane cu dilema privind decizia pe care managmentul companiei a luat-o. De ce eu am fost concediat si niste copii dintr-un sat uitat de lume au primit cadou o bibiloteca plina de carti? E greu sa ii dai un raspuns si in acelasi timp e greu sa intelegi raspunsul cand esti pus intr-o astfel de situatie. Totusi, ma bucur ca binele colectiv a primat si companiile au incercat pe cat posibil sa continue programele de CSR si pe 2010, in ciuda crizei.

3. Ce asteptari ai de la companii in privinta responsabilitatii sociale pentru 2011?

Mai multa implicare in proiecte de dezvoltare personala. Daca in 2009, 2010 principalele probleme abordate au fost legate de mediu, sanatate sau ecologie acum cred ca focusul ar trebui sa se directioneze catre dezvoltare personala. In urma disponibilizarilor masive mii de oameni au ramas fara locuri de munca iar mediul privat, prin acest mecanism de PR in definitiv, CSR-ul, ar putea sa se implice tot mai mult. Anul acesta astept si o anumita maturitate din partea companiilor. Ar trebui sa existe programe de CSR mai presus de companii. Actiuni la care sa participe mai multe companii, fiecare aducandu-si aportul in domeniul lor de expertiza. Astfel, proiectele de CSR de lunga durata pot prinde mai usor viata si se pot dezvolta pe mai multe paliere.

Pentru ca nimeni nu face CSR total neinteresat, cred ca ar trebui sa isi promoveze mai mult in mediul online campaniile lor. Sa lasam ipocrizia la o parte si sa vedem oportunitatea de a comunica despre compania ta intr-un context prietenos, favorabil tie. Cred ca ar trebui mai multe companii sa urmeze exemplul Petrom cu Tara lui Andrei sau Tuborg cu Umbrela Verde si sa dedice siteuri distincte pentru actiunile lor, nu sa le ascunda intr-o sectiune putin vizibila pentru utilizatori/clienti. La fel si in social media, mai ales ca aici este unul din cele mai bune medii de propagare a cauzelor sociale.

4. Ce esti dispus sa faci pentru a stimula companiile sa fie mai responsabile in 2011?

Mai bine le las pe ele sa ma surprinda placut cand voi face bilantul pentru anul viitor. Nu cred ca au nevoie de vreun stimulent; in acest caz ele trebuie sa fie proactive pentru ca orice campanie de CSR vine si cu un important capital de imagine adus companiei. Asadar mingea e la voi!

Feedback, please!

Dragos

Performance Manager @Kubis Interactive / 5 ani de experiență în marketing online și pay per click marketing. Am investit bugete de peste 1 milion de euro în campanii PPC, pentru aproximativ 150 de clienți din peste 100 de domenii diferite de activitate

4 thoughts on “Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2010 – A fost sau n-a fost?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>