Posted on Leave a comment

Oportunitatea de a fi primul

Sau first mover advantage. Este esentiala in marketing si pentru market share-ul pe care o companie il poate obtine. Nu este foarte costisitor dar implica riscul de a nu reusit. That’s all 🙂

Ce inseamna first mover advantage? Sa fii primul care face un lucru, care vine cu un concept diferit, care ataca un nou canal de comunicare, care vine in fata consumatorilor cu altceva fata de tot ceea ce are concurenta.

In termeni legati de business si management first mover advantage se mai poate traduce in primul care inoveaza, care aduce pe piata o tehnologie complet noua, o reteta diferita, un produs nou, care foloseste altfel resursele. Aici sunt multe exemple din domenii precum pharma (licenta pe un medicament), pe piata de smartphone-uri cu patent pe diverse tehnologii (in iPhone exista componente produse de Samsung) si exemplele pot continua. Totusi, sa revenim la conceptul de first mover advantage in marketing si comunicare.

De ce este bine sa fii primul care face altceva/altfel?

Pentru vizibilitate. In primul rand. Si cand zic vizibilitate spun shareabilitate, PR pe site-uri de profil – poate chiar si in offline, buzz, word of mouth, tot ce tine de diseminarea continutului cu un cost extrem de mic de promovare. Inovatia, lucrul nou, este foarte usor transformat intr-o stire; asadar transforma ceea ce faci intr-o stire de interes (de la local la global).

Pentru market share. Toata lumea vrea sa fie early adopter. Sau mai bine zis, nimeni nu vrea sa fie late bloomer. Cu totii vrem sa fim primii care avem o tehnologie noua, un produs nou sau chiar au vazut un concept nou de marketing. Dai share la o campanie foarte bine facuta, in care agentia spune ca si-a indeplinit obiectivele (poate chiar le-a depasit) sau la un concept cu totul nou (care poate nu are cele mai bune rezultate)? Varianta a doua, nu? Bineinteles, pentru ca noul prinde mereu. Unul din argumentele pentru care oamenii cumpara produse/servicii/emotii este legat si de ideea de noutate/altceva fata de tot ce e pana atunci in piata.

Pentru pozitionarea in piata.

Argumentul suprem. Brandul acela a fost primul care a facut asta. Nu i se poate lua meritul. Ramane intiparit in istoria pietii respective ca acel brand a fost primul care a facut acel lucru si competitorii doar l-au urmat. Si acum sunt branduri care beneficiaza de o mare parte a pietii respective pentru ca au fost primii care au facut acel lucru.

Pentru identificarea cu produsul.

Daca va intreb un suc pe baza de cola, la ce va ganditi? Pepsi? American Cola 🙂 ? Da, Coca-Cola. Inovatia pe un produs, idee, concept poate crea un avantaj concurential pe care competitorii tai nu il pot ajunge nici in 100 de ani.

Totusi, incercarea de a fi primul nu garanteaza si succesul. In ultimul timp, mai ales in ceea ce priveste tehnologia, a inceput o lupta interminabila pe tehnologii si concepte ale primului. Cu totii isi asuma pozitia de prim-brand care face X lucru. Sau explozia de startup-uri care toate spune ca aduc noutatea in viata ta.

Nu este de ajuns sa inventezi scaunul cu 5 picioare si sa spui ca esti primul care face asta. Trebuie sa ai un produs/concept creativ nou care aduce inovatie si beneficii pentru consumatorul final si, foarte important, sa comunici acest lucru. Sunt X exemple de produse noi furate de competitie din cauza faptului ca nu au fost comunicate la timp de cei care le-au inventat. A, da, si de inca un lucru, foarte important. CURAJ. Curajul sa spui DA la o idee / concept creativ altfel.

Mai multe despre first mover advantage aici, aici si aici.

Sursa foto.

Eu sunt 

Performance Manager @Kubis Interactive / 5 ani de experiență în marketing online și pay per click marketing.
Am investit bugete de peste 1 milion de euro în campanii PPC, pentru aproximativ 150 de clienți din peste 100 de domenii diferite de activitate

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *