Viata este o prejudecata. Orice campanie de promovare este o prejudecata. Si trebuie tratata ca atare.
Nu trebuie sa te increzi in nimic ca fiind sigur. Orice segmentare, orice anunt, orice beneficiu pe care il comunici trebuie tratat ca o prejudecata si trebuie verificata cu publicul catre care te promovezi. Clientul nostru, stapanul nostru se traduce pentru orice om de marketing in publicul nostru, confirmarea noastra.
Cu fiecare ocazie pe care am avut-o, la orice training tinut in Bucuresti sau in tara catre studenti care aflau despre prima data despre Google AdWords sau performance manager le-am spus sa nu se bazeze pe segmentarile initiale. Cu cat capeti mai multa experienta cu atat segmentarile initiale sunt mai aproape de succesul dorit dar chiar si in acest caz, dupa ce pornesti campania trebuie sa vii cu ajustari.
Valoarea unei campanii bine facute sta in trei puncte cheie: setarile initiale, din prima perioada si dezvoltarea pe directii conexe.
In cazul setarilor initiale nivelul prejudecatilor este maxim: publicul tinta ar fi acesta, oamenii aceia stau pe aceste site-uri, targetul are ca interese conexe x si y. Toate sunt prejudecati, mai mult sau mai putin verificate/verificabile. Totusi, avand mereu in minte gradul ridicat de prejudecati pe care ai construit campania trebuie sa revii cu optimizari.
Optimizarile au si ele doua roluri: verificarea prejudecatilor – cat de aproape ai fost de ceea ce ai crezut ca este o campanie de succes – si limitarea directiilor gresite – momentul in care trebuie sa accepti ca prejudecata ta nu a functionat.
Dezvoltarile pedirectii conexe au si ele un grad de prejudecata dar nu la fel de mare ca in cazul setarilor initiale. Pentru ca obiectivele pe care le ai nu sunt doar de rata de conversie ci si de volum de conversii atunci esti nevoit sa dezvolti pe directii conexe – pe principiul cine se aseamana se aduna.
Asadar, totul este o prejudecata. Mai mult sau mai putin verificabila. Mai mult sau mai putin corecta. Ce ar trebui sa faci de fiecare data cand pornesti, optimizezi sau dezvolti o campanie ar fi sa ai in vedere prejudecatile. Sa fii constient de ele si sa incerci sa le eviti. Renunta pe cat posibil la generalizare si la preconceptii de genul “publicul meu niciodata nu sta pe site-ul X”.
Si nu uita. Dubito ergo cogito ergo sum. Semper.