Viralul este probabil cea mai sexy arma de marketing. De aceea toti clientii vor sa o aiba si agentiile ar face orice sa le-o ofere clientilor. Dar nu e chiar asa usor. Din aceasta dorinta nesecata de a face un viral s-au nascut multe mituri despre virale. Eu va prezint 7 din ele; daca mai stiti si altele le astept la comentarii!
1. Sa facem un viral!
Am auzit expresia asta de zeci de ori. Hai sa facem un viral! Dar cine iti garanteaza ca ideea ta este virala? Ceilalti colegi din brainstorm? Clientului i se pare tare ideea? Dar pe consummator la intrebat cineva ceva? Stii tu ce I se pare lui viral si ce nu?
2. O idee out of the box + o mentionare a unui blogger = viralitate
Gresit! Ai o idee buna, ai si media (un blogger) dar cam atat. Daca un blogger este cel care mentioneaza primul (da un tweet, scrie un articol) nu inseamna ca e gata viralul. Pe langa toti factorii ce implica o idee buna sa aiba success (strategie, realizare, difuzare) mai trebuie ca respectiva idee sa fie pe gustul cititorilor/followerilor bloggerului respectiv. O idee buna poate sa moara imediat dupa ce s-a nascut daca nu este propagata/viralizata pe un canal propice si nu este distribuit segmentului de public tinta bun.
3. Cu viralul asta o sa fim pe tot internetul!
Easy boy! Oricat de viral ar fi viralul tau sa nu te astepti ca el sa fie imediat adoptat de toata lumea. Desi au sute de mii de vizualizari, serialul Robotzi nu a acaparat tot internetul. Mai sunt oameni cu conexiune la internet care nu au auzit de Foca si Mo.
4. Scoatem viralul asta si o sa ne creasca vanzarile
Marketingul viral nu are ca principal obiectiv cresterea vanzarilor; mai degraba awareness. Prin marketingul viral promovezi o idee in care se regasesc foarte multi potentiali clienti ai tai, idee ce se regaseste in valorile brandului tau: jucaus, agresiv, echilibrat, dragastos, sexy etc. Promovezi ideea, indirect produsul tau. Marketingul direct promoveaza indirect sau subliminal produsul. Pe primul plan e mereu ideea.
5. Viralul trebuie sa contina sex, ceva funny, sau un copy memorabil
Nu neaparat! Sexul are intr-adevar o rata mai mare de share. Elementele funny si copy-ul bun ajuta si ele. Dar un viral nu trebuie neaparat sa aiba vreunul din aceste elemente. De exemplu tema mogulilor inceputa de Basescu cu vreo doi ani inainte de campania electorala a fost virala. Viralitatea temei a atins apogeul abia in confruntarea finala. Si in confruntarea finala intre Basescu si Geoana e cam greu sa faci vreo legatura cu sexul J
6. Daca nu adunam 50.000 de vizionari in 2 zile n-am facut success
Rezultatele unei campanii virale nu se calculeaza dupa 2 zile. Uneori, pentru propagarea mesajului ai nevoie de mai multe zile. Desi pe internet mesajul comunica foarte repede conteaza foarte mult si contexul in care este lansat; daca in aceeasi zi cu lansarea viralului are loc un cutremur devastator in Romania nu te astepta ca lumea sa se uite si sa shareuiasca viralul tau. (am dat un exemplu exagerat, dar intelegi ideea)
7. Punem video-ul pe Youtube si dupa aceea facem success!
O campanie virala wanna be are in spate o strategie. Nu e de ajuns doar sa uploadezi materialul, oamenii din agentie si clientul sa shareuiasca materialul si mai apoi sa te astepti ca toata lumea sa preia mesajul. Ca orice strategie care se respecta trebuie sa ai o coerenta in promovare – chiar si prin arme de guerrilla marketing – pe cat mai multe canale posibile.