Posted on Leave a comment

Comunicare in house vs. externalizare

O problema des intalnita la multe IMM-uri. Vrem sa comunicam pe social media, avem si un blog dar nu stim ce sa facem; sa luam un om in house, sa externalizam (fie catre o agentie sau un freelancer) sau sa ne ocupam noi de comunicare.

Sfatul meu este sa luati un om de comunicare in house. Desi la prima vedere nu pare profitabil, nu vedeti imediat un ROI pentru o astfel de investitie, pe termen lung poate aduce foarte multe beneficii.

In primul rand, sa vedem de ce nu e bine sa externalizezi; o persoana care nu vine zi de zi la birou, care nu simte pulsul organizatiei, care nu cunoaste toti angajatii, ce fac ei, ce pasiuni au, nu poate transmite cu adevarat mesaje puternice despre organizatie. Da, poate fi o comunicare curata, poate aduce ceva rezultate, insa profunzimea comunicarii nu va fi la nivelul asteptat. Poate exista un work flow bine stabilit, poate primi poze, informatii despre cultura organizationala si ce mai face organizatia in cauza, poate transmite mesajul intr-o forma buna dar esenta mesajului se va pierde in aceasta intermediere.

De ce nu e bine sa comunice cineva din cadrul organizatiei care nu are nicio specializare in comunicare? Aici exemple sunt destule de ce nu e bine; secretara care face cea mai buna cafea, categoric nu va avea aceeasi pricepere in ale social media. Daca esti o organizatie care produce utilaje de agricultura si vrei sa ai pe pagina de Facebook doar poze cu cafele dimineta, poze cu mancare la pranz si seara o melodie sirpoasa de pe Youtube. That’s not social media. A doua varianta des intalnita in cadrul organizatiilor este legata de accesul la pagina de Facebook la mai multe persoane. 2, 5, 10 persoana au toate acces la Facebook si “cand ai o idee buna sau un status funny, da-o si pe Facebook”. Din nou, that’s not social media si, in plus, in momentele cu adevarat importante ale organizatiei, cand sunt multe contracte si toata lumea lucreaza, nu va mai fi nimeni dispus sa transmita aceste lucruri si comunitatii din jurul organizatiei din social media. Si ar fi trist.

Si totusi, de ce ar trebui sa ai un om de comunicare (specializat) in house? Beneficii sunt destul de multe, dar as vrea sa va spun doar primele 5:

– un om de comunicare se ocupa mai mult decat sa scrie pe Facebook sau blog; se poate ocupa de comunicarea interna, in cadrul organizatiei, poate intermedia leaduri, poate sa ajute la construirea si consolidarea brandului sau la elaborarea de materiale de comunicare & promovare.

– nu costa atat de mult un om de comunicare; exista foarte multi studenti talentati (chiar si absolventi). Anual termina in Bucuresti cam 500 de specialisti in comunicare si relatii publice si o parte din ei sunt chiar foarte buni. Ii gasesti la evenimente din industrie, organizate de asociatii studentesti. Sunt entuziasti, bine pregatiti, dornici de afirmare si sunt in acel punct al carierei in care pretuiesc experienta acumulata mai mult decat banii.

– in momentele importante ale organizatiei, atunci cand esti pe val, cand vin multe contracte si nu iti mai vezi capul de treaba, omul de comunicare e mereu acolo si poate sa transmita intregii comunitati lucrurile remarcabile pe care organizatia ta le face pentru clientii sai

– omul de comunicare este un liant intre toate departamentele din cadrul organizatiei. El este cel care identifica eventuale conflicte sau scurt circuite la nivel de comunicare si le poate trata; de asemenea, omul de comunicare poate ajuta la eficientizarea comunicarii interne in cadrul organizatiei, la stabilirea de norme si proceduri care sa eficientizeze work flow-ul in cadrul organizatiei si nu in ultimul rand este cel care poate organiza iesirile informale la bere – un lucru esential in fundamentarea relatiei dintre colegi.

– in cazul unei situatii de criza este bine sa ai un om de comunicare specializat. Te poate ajuta sa treci mult mai usor peste criza de comunicare, de imagine sau chiar organizationala.

Asadar va recomand sa aveti un om de comunicare in house. Ar trebui ca fiecare organizatie sa aiba o Miruna Popazu, de peste 8 luni omul nostru de comunicare de la WebDigital care ne ajuta in fiecare zi sa zambim mai mult, sa lucram mai cu spor, sa fim mai buni in ceea ce facem si sa transmita mai departe reusitele noastre catre comunitatile din jurul organizatiei.

Astazi este ziua Mirunei si acest articol ii este dedicat. La multi ani draga Miruna! La cat mai multe impliniri marete in cadrul WebDigital!

Eu sunt 

Performance Manager @Kubis Interactive / 5 ani de experiență în marketing online și pay per click marketing.
Am investit bugete de peste 1 milion de euro în campanii PPC, pentru aproximativ 150 de clienți din peste 100 de domenii diferite de activitate

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *