Revolta mare in newsfeed-ul meu de Facebook saptamana trecuta. Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si-a schimbat identitatea vizuala si pentru noua imagine a platit 1.5 milioane de Euro. Pe langa identitatea vizuala ANAF au fost construite noi identitati si pentru toate directiile ce vor fi in subordinea ANAF.
Ok. E mult, e incorect, e gresit. Si totusi, nu suma de bani este problema mea cea mai mare (chiar daca e foarte mult pentru ceea ce au facut). Ci ma degraba problema de fond;
Traim in Romania, tara formelor fara fond, unde ne gandim mereu doar cum sa fim in rand cu Occidentul doar cand vine vorba de aparenta. Este important sa parem ca EI, este importanta perceptia ca suntem ca EI, dar cand trecem din planul perceptiei in cel al realitatii vedem ca suntem foarte departe de EI.
Acelasi lucru este si in cazul ANAF. Am schimbat o identitate vizuala; dar exista un plan pentru implementarea ei in viata de zi cu zi a Autoritatii? Exista vreun plan (ca sa nu spun strategie) de comunicare privind modificarea identitatii vizuale pentru publicul tinta al Autoritatii? Sau targetul (romanii) trebuie sa se obisnuiasca din mers cu schimbarea. Nu este de ajuns doar sa vii cu un AI (mai mult sau mai putin reusit) si sa spui ca ai schimbat identitatea vizuala a unei insititutii de stat.
In plus, o alta forma fara fond in cazul acestei pseudo schimbari de identitate vizuala este legata de intervalul de timp pentru care va fi pastrata aceasta noua identitate vizuala. Daca peste 4 ani se va schimba structura sau va fi creata o identitate vizuala standard la nivel de toate institutiile statului? Iar facem o licitatie pentru o identitate vizuala? Daca urmatorul Guvern decide ca trebuie o noua identitate vizuala vom avea una noua? Cel mai probabil da. Si iar vom plati 1.5 milioane de Euro. Sau poate mai mult.
Cred ca ar trebui mai multa atentie la fond si mai apoi la forma. In primul rand ar trebui o identitate vizuala la nivel national, pentru toate institutiile statului, urmand ca pentru fiecare structura in parte sa se decline o identitate vizuala principala, unitara. Mai apoi, comunicarea acestei noi identitati vizuale, informarea si educarea publicului cu privire la aceasta noua identitate vizuala. Altfel, daca doar vroiai sa iti schimbi logo-ul pentru stampila si antet sunt sigur ca s-ar fi gasit agentii care sa faca acest lucru si pentru o suma de 10.000 de ori mai mica. Le gasesti in rubrica de anunturi din ziare.
Ca sa inchei cat de cat optimist, mai jos un exemplu de asa da din partea Guvernului Olandez. De ce au facut, ce au facut si, foarte important, cum au facut. Acesta este rebranding si identitate vizuala nu ceea ce s-a intamplat in cazul ANAF.